Tyggeproblemer – dyrlegen svarer

Spørsmål: Hei! Har ei fullbodshopppe jeg trenger råd om. Hun er 5 år, og blir brukt til feltritt (gikk på galoppen før dette). Jeg fikk henne i november 09, og på vet.besiktnngspapirene stod det da at hun hadde normalt bitt. Da jeg i vår oppdaget at hun etter hvert begynte å tygge «baller» av grovfôret som hun spyttet ut igjen, antok jeg at dette var fordi det var på tide med en tannpuss. Jeg syntes hun tygget mer «baller» når hun fikk høysilage enn når hun fikk høy. Så jeg ga henne mest mulig høy og bestilte veterinær for tannrasp.  

Veterinæren fant påbitninger på begge sider i «kinn-kjøttet» og raspet bort tannspisser som vanlig. Jeg viste han ballene hun laget, og forklarte at jeg synes dette var merkelig. Han synes hun har et ganske bølgete bitt, uten at hun hadde store haker verken foran eller bak, oppe eller nede.

Jeg avventet situasjonen i noen uker, da jeg antok at det ville bli værre før det ble bedre ettersom hun kanskje var litt øm etter raspingen. Problemet ble imidlertid enda større etter hvert, og hun tygde til slutt baller av absolutt alt – friskt gress, høy og høysilage. Det mest foruroligende var dog at hun nå begynte å miste hold. Tilkalte derfor veterinæren på nytt.

Da han kom, undersøkte jeg selv munnhulen nøye og så at hun hadde store krater (hull med hvitt tannkjøtt rundt) oppe i overkjeven bak den siste tanna. Påbitningene i kinnene var borte, men disse kraterene var altså igjen. Veterinæren slipte derfor ned ganske kraftig på innsiden av de bakerste tennene i underkjeven. Til slutt sa vi oss fornøyd, og veterinæren antok at problemet nå skulle forsvinne.

Det har blitt MYE bedre, men hun legger fremdeles igjen noe som likner på «mose» i bunnen av høy-hekken sin, fintygget høy – men nå er det ikke «mose-baller» i hele boksen lenger.

Det er nå 3 uker siden veterinæren sist var her, og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre…

Skal jeg anta at det tar tid før det blir helt borte fordi det tar tid å hele sårene? Skal jeg tenke at hun kanskje har lagt seg til denne tyggingen som en «uvane» etter som hun gikk med dette så lenge før vi fikk rettet dette ordentlig opp, og at dette vil forsvinne etter hvert som hun innser at hun ikke lenger har vondt? Eller skal vi begynne å tenke på andre mulige årsaker?

Svar

Hei!

Grunnen til at hun legger igjen fôr er antakelig at hun innimellom får problemer med å tygge fôret fint nok til at hun er komfortabel med å svelge det.

Dette kan skyldes smerte under tygging, men også det som kalles «låsninger» i bittet – altså at «knusefunksjonen» mellom øverste og nederste tannrekke reduseres på grunn av bølgebitt. Sidet dette ble bemerket ved første veterinærbesøk er det ikke usannsynlig at dette er en del av problemet. Låsningene kan ha blitt mindre når dere raspet av mye i bakkant, men det kan fortsatt være nok til at hun spytter ut tugger innimellom i stedet for å svelge.

Det hender også at hester som har hatt smerter fra munnen, utvikler muskellåsninger i tilknytning til tungebenet og øverste deler av nakken. Dette kan henge i lenge etter at årsaken til problemet er behandlet.

Så kan det tenkes at det finnes en betennelse i tannkjøttet i tilknytning til kraterne du oppdaget – i så fall kan det hende det trenges medisinsk behandling for å få bukt med denne.

Jeg vet ikke hvor du holder til, men om det er praktisk mulig ville jeg anbefale deg et besøk hos veterinær Ellen Schmedling på hennes klinikk i Østfold. Hun har stor kompetanse både innen tannhelse og kiropraktikk, og har topp utstyr for både undersøkelse og behandling.

Om tennene nå er raspet ned slik at de ikke påfører smerte kan det godt tenkes at det uansett vil gå seg til, men om du ønsker fullstendig oversikt over situasjonen, er det beste å henvende seg til Ellen Schmedling.

Lykke til!

hilsen Silje

Se også

Legg igjen en kommentar